F I C T I O N

R E V I E W

T U T O

S Z E N I T H
FOLLOW


"So what if this worldly dunya full of obstacles . It's not even Jannah .”
- N

"Everyone grows as long as they live with time . But only some of them learn from it ."
- Hlovate
"Hidup ni kena pakai neraca Tuhan, hukum Tuhan . Bukan neraca dan hukum manusia ."
- Hlovate
Welcome!

Fadhlin. 18.
Growing and changing are parts of life .
*will update once a week*

written: Tuesday 7 July 2015 @ 20:33 ✿
0 comment[s]





"Kenapa ? Kenapa orang macam mereka tak diberi peluang seperti orang lain ? Bukankah mereka sama ?  Human with feelings . Mereka juga pencinta . Tapi kenapa ?"

"Woi kau dah kenapa ? Drama ." Selamba Kei menjawab . Buat dah drama dia . Silverberg Chemistry yang boleh tahan tebal diselak .

"Nope just reading that one article . Aku terfikir kenapa tak boleh ?"

"Kau demam ke ? Straight tak ni ?"

Lee angkat kening . Muka tak puas hati . Kau nampak aku bengkang-bengkok ke apa .

"Aku cakap sebab islam kan promote sama-rata . Hmm . Bukan aku cuba mempersoalkan perbuatan kaum nabi Lut yang terang-terangan dilaknat Tuhan . Bukan tu maksud aku . Aku cuma terfikir ."

Kei sengih . "Kau tau tak cerita pasal pelangi ?"

Muka Lee berkerut cuba mengingat . Pelangi mana pulak ni . Yang pasal legend budak-budak dekat hujung pelangi ada banyak emas tu aku tau lah .

"Rainbow ."

Lahh  Cakap lah pasal rainbow, that symbol of LGBT . Cerita pasal tu aku tau lah .

"Lee, ingat kenapa rainbow symbol of LGBT? Symbol of self-identification which demonstrate unity and pride ."

Lee mengangguk . Masih tak faham apa yang cuba disampaikan .

"Yes . Islam promote kesama-rataan . Kan ? And everything yang Islam bawa suit fitrah manusia . Al-Quran turun zaman nabi Muhammad . But still kitab suci yang satu ni flexible sampai sekarang . Tak kira masa . Macam rainbow . Ada banyak colour . Flexible ."

"But then . Perkara basic tak boleh ditukar . Contoh solat, kau tak boleh suka hati nak solat subuh 3 rakaat sebab kau rasa 2 rakaat tu sikit sangat . Hahah . But yes, ada variation dalam cara solat mengikut mazhab masing-masing . Pokoknya perkara asal tak boleh ditukar ."

Kei tergelak menampakkan giginya yang tersusun rapi .

"Sama macam kes pelangi. Yes ada variation . But still asal pelangi daripada cahaya matahari yang colourful but dah composed and become white light . Dispersion of light yang buat dia nampak colourful. Angle reflection yang berbeza membuatkan colours tu berbeza . But then yang visible without dispersion, colour dia satu . Putih . Pokoknya satu . Masih satu . Tak boleh tukar ."

Lee hanya mengangguk . Mukanya sedikit berubah . "Yes, honest aku sebenarnya kesian with those yang melanggar fitrah  . Macam sebenarnya bukan tu yang dia nak erm . Aku nak tolong spesies diorang tapi aku tak tahu macam mana . Sumpah aku keliru ."

"Teringat dia ?"

Kei mengangguk perlahan .

"Doakan dia sahabat . Semoga dia berubah . "

Lee mengoyak senyuman namun masih hambar .

Doakan dia . Perlahan Kei mengulang .







******




Yes finally . I've waiting for such a long time nak tulis ni . Tapi assignment revision and some personal problem halang aku daripada tulis pasal ni . Yes . Same-sex marriage legalisation in USA . Basically Us bukan negara first yang legalise same-sex marriage, 21st to be exact, But yes, US, a big country . Mana lah tak satu dunia kecoh .

Nak cakap pasal side effect dia, wow berjela . Just google it, semua keluar . Geleng kepala .

But yes perkara ni buat kita reflect balik diri kita . Muhasabah diri . Yang benda macam ni occur dalam society, maybe our own friend ? Siapa tahu kan ?

It'snt that late selagi kau masih bernafas . Help them . Lend your hand . C'mon. Be brave and take the risk . Mana tau tiba-tiba mereka sambut tangan kau bukan tangan aku .



Reflect .


PS//cerita ni aku kutip daripada inche gabbana but in my own understanding . So kalau salah aku mohon tegur .

Labels: , , ,

Post a Comment