F I C T I O N

R E V I E W

T U T O

S Z E N I T H
FOLLOW


"So what if this worldly dunya full of obstacles . It's not even Jannah .”
- N

"Everyone grows as long as they live with time . But only some of them learn from it ."
- Hlovate
"Hidup ni kena pakai neraca Tuhan, hukum Tuhan . Bukan neraca dan hukum manusia ."
- Hlovate
Welcome!

Fadhlin. 18.
Growing and changing are parts of life .
*will update once a week*

written: Wednesday 25 February 2015 @ 07:21 ✿
2 comment[s]






Tingkatan 2A (2009)

Orang berhimpit-himpit, teruja melihat sehelai kertas yang baru sahaja ditampal di papan kenyataan tersebut . Ada yang daripada tadi duk menilik nama orang lain . Ada yang dah terlompat-lompat bajet nampak abjad yang tertaip di atas kertas . Ada yang muka selamba tenang melihat daripada atas kepala manusia-manusia yang lebih rendah di hadapannya .

Aku hanya menarik nafas . Tangan masih lagi ralit dengan soalan matematik di meja . Ahh . Banyaknya kena siapkan . Dah la semua soalan sama . Bukan nak berlagak tapi betul ni aku bosan . Mata menjeling kertas yang ditinggalkan oleh tuannya . Hah ! Apasal banyak lagi budak ni tak buat . Kejap lagi cikgu masuk apa aku nak jawab kalau mantee aku tak siap lagi tugasan ni . Tangan segala menggaru kepala yang tidak gatal .

Tersentak seketika apabila ada tangan yang tolong membulatkan jawapan . Aku kenal sangat tangan tu . Mata masih tak lepas daripada kertas . Banyak lagi jawapan yang tidak bertanda .

Dia menarik kerusi dan duduk di hadapan mejaku tanpa dijemput . Matanya merenung tajam ke arahku . Serius aku tak selesa .

"Tak tengok ranking ?"

Otak masih lagi mencongak perkiraan yang cuba diselesaikan . Hah . 5 soalan lagi .

"Kau nombor satu lagi . Tahniah ."

Hmm . Aku hanya mengangguk . Tak susah nak dapatkan ranking teratas di sekolah biasa . Serius . Paling-paling pon ada lah sorang dua yang challenge aku . Lagi-lagi budak ni .

"Aku jatuh sikit . No 3 err ."

"2?"

"Shahira ."

Ok . Dah siap . Senyuman terukir di bibir . Muka orang yang duduk tercongok depan muka aku dipandang.

"Hah . Tu lah banyak main lagi . Nasib baik nombor 3 . Kalau tak we are done ."

Dia hanya membuat muka selamba . Tali leher hitamnya dibetulkan .

"Im busy with those football things kan ."

"Im busy with debate jugak . So tak de alasan ."

"You both ni kan, habis belajar terus kahwin la . Aku cepuk karang . Dah shuh shuh aku nak belajar ni . Kau dah pandai, jangan kacau mentor aku please ."

Diyan dah tarik kerusi dan duduk sebelah aku . Muka tak puas hati jelas terpancar .

"But ada dua mentor lagi best kan ?"

Muka Diyan dah rupa macam jeruk . Budak kat depan ni memang tak makan saman . Clingy . Serba-salah aku dibuatnya .

* * * * *

"Hah result ok, kau nak buat ape pon buat lah  ."

Aku dah buat muka bangga dengar apa cikgu cakap . Aku banyak kali jugak lah kena sound dengan kakak senior tapi aku buat pekak je . Huh . Aku rasa aku tak buat salah pon . Result mantain . Bukannya kitorang ada touch ke buat menda yang terang-terang haram . Parents kitorang approve je . Ok lah kan ?

* * * * *

Tingkatan 5 S1 (2012)

Pandangan dialih daripada kertas latihan Matematik Tambahan ke luar tingkap . Aku tersenyum . Teringat saat aku berlagak dengan subjek Matematik satu masa dulu . Sekarang ? Aku tak nak jumpa nombor dah lepas ni . Serious talk .

Kelihatan sepasang 'kawan baik' berbeza jantina bergelak ketawa dari jauh . Hmm . Aku menggeleng perlahan . Bukannya tak tegur . Banyak kali . Aku tahu mereka sukar memahami . Hidup tengah frasa hampir semua benda nak cuba . Tak serik . Jatuh diri balik . Kan ? Sebab aku macam tu .

Aku ? Serik ? Tak ada lah . Cuma entah aku rasa masa aku banyak terbuang macam tu je bila aku kena fikir pasal orang lain lagi-lagi manusia yang berbeza jantina . Hah . Dah la otak tak sama lagi lah aku tak faham .

Yeap . 'Love' life aku habis macam tu je . Dia pindah sekolah, we are done . Haha . Kelakar kalau ingat balik .

Masing-masing dah besar . Masing-masing dah mula fikir mana betul mana salah . Brilliant brains tu credits. jangan salah guna . Sebab tak tau bila Allah tarik nikmat tu balik .

Kadang tu ada juga rasa hati macam terusik tapi entah semua tu aku tolak ke tepi sebab dalam dunia ni ada banyak lagi tanggungjawab yang lebih besar selain daripada 'rasa hati' .

People said that i'm being harsh to myself . Taklah . Ni punishment sebab dah banyak sangat buang masa . Aku takut tak sempat . Sebab aku tahu setiap saat, masa aku atas dunia berkurangan .

Ranking ? Aku tengah cuba . Capai ranking tertinggi di sisi Dia . Dan aku doa dia pon begitu .

Kertas Matematik Tambahan membawa kukembali ke realiti . Kalkulator ditekan . Tangan laju menconteng jalan kerja di atas kertas kajang .





Alhamdulillah done ! A debute genre macam ni haha serious i dont want to do that again, geli . Lagha ke ? Im so sorry serious .

Im trying to make people understand some of those bright students' thought . Sebab phrase "U can do anything when you scored your exam ." macam ridiculous . Anything ? Seriously ? Best gila . Lagi satu phrase "Zaman sekolah ni tak payah la couple ." Hurm . What do you think ? Time further study boleh couple then ? Hurm just saying .

This is true stories-imaginations-wisetalk yang dikutip daripada banyak sumber dan diadun bersama sebagai satu cerita yang aku harap sangat mudah difahami . Cerita ni sesuai untuk pelajar sekolah i guess hurm hurm .

Comments ? Please i need it . Kalau malu sangat ask as anonymous pon okay . Eheh .








Labels:

Blogger Unknown said...

woahh .thumbs up :) bwt lagi bnyk short story.and im gonna read it :DD

 
Blogger Unknown said...

Jo- Sure in syaa Allah thanks really appreciate it

 

Post a Comment